دی اسپارتیک اسید - D-Aspartic Acid :

این ماده که با نام دی ـ اسپارت نیز شناخته می شود یک اسیدآمینه است که در اعصاب واندام هایی نظیر غدد فوق کلیوی و بیضه ها وجود دارد.

این ماده باعث تحریک غده هیپوفیز و آزادسازی هورمونی می شود که با جریان خون به بیضه ها رفته و باعث افزایش ساخت تستسترون می شود همچنین دی ـ اسپارتات در داخل بیضه ها ساخته شده و در سلول های لیدیگ (سلول های خاصی در بیضه که تستسترون تولید می کنند) باعث افزایش ساخت تستسترون می شود.

یک تحقیق که در سال 2009 و توسط محققان ایتالیایی انجام شد نشان داد که با مصرف مواد حاوی دی اسپارتات سطح تستسترون بدن افزایش می یابد.

D-اسپارتیک اسید و بهترین مکمل برای مردان

این مکمل در واقع اسید آمینه ای است که در سلول های عصبی و غدد درون ریز حیوانات و انسان ها یافت شده است. این اسید آمینه یکی از 20 اسید امینه تشکیل دهنده ساختمان پروتئین ها است .
D-آسپارتیک اسید در سال 1827 توسط Plisson داروساز فرانسوی کشف شد .
همچنین غلظت بالایی از اسید اسپارتیک D- را می توان در ؟؟؟؟ ها که در آن نقش مهمی در تولید اسپرم یافت می شود.

این مکمل چگونه کار میکند ؟

D-آسپارتیک اسید تولید تستوسترون طبیعی و آزاد را افزایش می دهد، مردان پس از سن 30سالگی کاهش سطح تستوسترون را تجربه میکنند ، که منجر به کاهش میل جن//سی، افزایش سطوح چربی بدن، مشکلات خواب، کاهش توانایی بازیابی و ریکاوری بدن در تمرینات و انجام کارهای سخت ، و کاهش توانایی برای ساختن عضلات میشود .
به عبارت دیگر، مکمل DAA باعث می شود بدن شما موفق به تولید تستوسترون بیشتر شود و همانند یکی جوان بیست و خورده باشید وهمینطور کمک می کند تا از عوارض کاهش تست که گفته شد در امان بمانید .

استفاده از D-آسپارتیک اسید خیلی بهتر است از روش تزریق مستقیم خود تستسترون (به عنوان مثال با استروئیدها) است که در این حالت تستوسترون توسط بدن تولید می شود و از خارج،و به صورت تزریقی یا خوراکی وارد بدن نمیشود که همین امر باعث میشود که در تولید طبیعی تستتسترون طبیعی بدن تداخلی ایجاد نشود

دوز مصرف مناسب

در مورد دوز مناسب هم چند مدل مختلف رو خوندم که استفاده کردن و البته عوارض خاصی هم نداشت و البته گفته شده بود که تو مصرف با دوز های بالا بهتر هستش از داروهای انتی استروژن استفاده بشه !
دوزی که گفته شده یکی به این صورت هستش که روزی 3 گرم به مدت یک ماه و بعد یکی ماه استراحت و بعد دوباره شروع مصرف
یک مورد دیگه هم بودش که خوندم که 3 گرم صبح و 3 گرم شب مصرف بشه و عارضه ای گزارش نشده که در این برنامه دو هفته مصرف و یک هفته قطع مصرف بودش.